מבחן מחוננים – האם זה נכון לילדים שלנו?

תוכן עניינים

במהלך השנים שהילד או הילדה שלנו מבלים בבית הספר ובתיכון, הם נדרשים להתמודד עם שורה ארוכה של מבחנים, בין אם זה מבחני אמצע, מבחני סוף שנה, מגן, בגרות, ועוד שורה של מבחנים אשר יקבעו את הציונים שלהם. בעזרתם יהיה ניתן לקבוע האם יוכלו להמשיך ללימודים גבוהים, קרי לאקדמיה.

אחד המבחנים שילדים מסוימים יכולים לעבור, אין זה חובה ולא כל הילדים יכולים לעבור אותו, הוא מבחן מחוננים. מבחן זה יכול לשנות במובנים מסוימים את חייהם, ותהיה לו השפעה ניכרת עליהם בטווח קצר ובטווח ארוך, ולכן זה דורש מחשבה מצד ההורים האם לשלוח אותו אליו.

צריך לומר, ישנם שלבים שונים בהם ילד יכול לעבור מבחן מחוננים, נהוג לעשות את המבחן הזה בשלבים מאוד מוקדמים, קרי כיתות נמוכות, זאת על מנת לראות אם אכן הילד מאובחן כמחונן ולכן הוא יכול לעבור לכיתת מחוננים באופן מלא או חלקי (ישנה אפשרות ללמוד יום אחד בכיתת מחוננים או מספר שעות בשבוע, זה תלוי במסגרת).

 

מה זה מבחן מחוננים ולמה הוא מיועד?

מבחן מחוננים כולל שני שלבים. שלב א' של המבחן נחשב קל ביחס לשלב ב'. שני השלבים כוללים התייחסות להבנת הנקרא, מתמטיקה, שאלות בחשבון, שאלות מילוליות ושאלות על צורות. בעיקרון, הילד צריך לעבור את שלב א' בשביל להתקדם לשלב ב'. שלב זה נחשב קובע, אם הילד עובר אותו אז יש לו אפשרות להתקבל לכיתת מחוננים.

חשוב לומר, מאחר ומדובר על מבחן שהילד מעולם לא נתקל בו, יהיה נכון אם הוא ילמד לפני כן את החומר וייחשף למבחן, רצוי שהוא יעשה זאת בצורה מקצועית ונכונה, בשביל שיהיה מסוגל להתמודד עם החומר ולא יילחץ ממנו.

המבחן מיועד בשביל לקבוע האם הילד מחונן ויכול ללמוד בכיתת מחוננים. שם הוא ייהנה מחומר לימודים הרבה יותר מורכב, הרבה יותר קשה ומאתגר, חומר שיתאים יותר ליכולות ולכלים שעומדים לרשותו.

 

האם זה יכול להתאים לילד שלכם?

בעיקרון, ילדים יכולים לעבור את המבחן בלי קשר לשאלה האם הם מתאימים או לא, העניין הוא, מוטב להפנות למבחן כזה רק ילדים שבאמת יש להם סיכוי לעבור. לא רק בגלל שזה יכול להיות בזבוז זמן וכסף אם לא, יתרה מזו זה יכול לפגוע בילד. לכן חשוב לא לשלוח ילדים למבחן שכזה סתם, אלא רק אם באמת קיים סיכוי שהם יוכלו לעבור אותו.

מוטב לשלוח ילד למבחן מחוננים מאחר וזה באמת יכול לאתגר אותו ולספק לו אפשרויות חדשות, אפשרויות שהוא לא מכיר ולא יודע עליהן. זה יכול לשפר באופן ניכר את רמת הלמידה שלה, את הידע שעומד לרשותו, ובאופן טבעי יפתח בפנינו הרבה מאוד דלתות שיכולות לעזור לו בעתיד, בטווח הקרוב והרחוק.

 

גיל פנקו
גיל פנקו

אנו מתמקדים בפיתוח תכניות לימוד מקיפות ומעודכנות, המועברות על ידי מורים מנוסים ומומחים בתחומם. הלימודים במרכז שלנו מתאפיינים בשילוב של תיאוריה ופרקטיקה, כדי להבטיח שהסטודנטים יקבלו את הכלים הנדרשים להצלחה בשוק העבודה.

אהבתם? שתפו את המאמר!
073-3753289
רוצים ייעוץ והכוונה ללימודים ללא עלות? השאירו פרטים