לפגוע בול: קורס מפקחי מטווח 

תוכן עניינים

קורס מפקחי מטווח עוד בימים שהינו ילדים, כולנו חלמנו על אחיזה בכלי נשק מתקדמים ומלחמה עיקשת ביריבים דמיוניים. בישראל, אצל רבים מאיתנו החלום הופך למציאות הכרחית נוכח המצב הביטחוני והגיוס לצבא. אבל האם ידעתם שניתן להפוך את האהבה לנשק (ולשימוש בו לצרכי הגנה בלבד, כמובן) למקצוע מאתגר, מרתק ומכניס?

כדי לאפשר שימוש מקצועי בכלי נשק וגם כדי לתרגל ולהתאמן גם  לאחר קבלת הרישיון או סתם בשביל ההנאה שבירי, יש לעבור אימון במטווח מורשה. מקום שבו ניתן להתאמן תחת פיקוח מסודר, לשם צבירת ניסיון תוך כדי שמירה על בטיחות מרבית.  עבודה במטווח לא כל שכן פיקוח עליו, היא עבודה בעלת אחריות כבדה. יש צורך גם להכיר את עולם הנשק והירי, גם לשמור על ארגון, סדר ובטחון וגם לדעת איך לעבוד עם אנשים. בניגוד למקצועות אחרים בהם טעות יכולה להוביל לנזק קטן, אם בכלל, בעולם הירי, כל טעות יכולה להיות קטלנית. לשם כל, קורס מפקחי מטווח שתלמדו – חייב להיות בסטנדרט הגבוה ביותר.

מהות קורס מפקחי מטווח 

קורס מפקחי מטווח נועד לאפשר לבוגרי הקורס לנהל מטווח בו מתאמנים בנשק (החל מאקדחים וכלה ברובים ותתי מקלע). הקורס כאמור משלב יכולות אימון והדרכה וידע בנשק אך החלק החשוב ביותר שבו הוא עניין הבטיחות. זאת משום שתפקידו העיקרי, הראשוני והחשוב ביותר של מפקח מטווח הוא שהאימון יעבור בשלום ואיש לא יפגע. לצורך כך עליו ללמוד כיצד לנהל מטווח וכיצד לשמור בו על הכללים הנדרשים לצורך בטיחות מקסימלית.

החלקים הבאים הם המקצועיות והיכולת. שם נוגעים בסוגי כלי הנשק, הכרת חלקי הנשק ופעולתם, טכניקות ומצבי ירי ואימון (נא לשים לב: מפקח מטווח אינו מדריך ירי, דבר הדורש הכשרה נוספת), הכרת המטווח, הכנתו, חוקים ורגולציה בתחום, דרכי תקשורת וכמובן, שוב, בטיחות, בטיחות, בטיחות. אגב, קורס מפקחי מטווח, כולל גם לימודי עזרה ראשונה, למקרה ומתרחש במטווח אירוע שרצוי שלא יקרה. לצד זאת, כולל הקורס שלל תכנים תיאורטיים ולצידם תכנים מעשיים, הנלמדים בתנאי "שטח" במטווח עצמו.

בין התכנים התיאורטיים הנלמדים ניתן למצוא היכרות עם חוקי כל הירייה והתקנות השונות (שיכולים להשתנות בין ארגונים שונים ומקומות שונים), בעלי התפקידים במטווח ואחריות כל אחד ואחד, סוגי המטווחים השונים, עולם הרישיונות, טכניקות אימון, הכרה עם כלי נשק שונים ועוד.

השתלבות בוגרי קורס מפקחי מטווח בעבודה

ראשית נדגיש. עולם כלי הנשק, היסטורית, נתפס כעולם גברי. כאמור, תפיסה זו היא היסטורית ובוודאי שאינה נכונה במציאות של ימינו. כיום נשים רבות משרתות בתפקידי בטחון מובילים וכך גם עולה מספר הנשים המשתתפות ולומדות קורס מפקחי מטווח. כך שכולם מוזמנים ומוזמנות ללמוד ולרכוש מקצוע מרתק ומספק. למעשה, אם אתה תושב מדינת ישראל, מעל גיל 21 וקיבלת אישור מטעם המשרד לביטחון פנים והמשטרה, אתה רשאי להצטרף לקורס. בסיום קורס מפקחי מטווח וכאשר עומדים ועוברים בהצלחה את המבחנים, מקבלים תעודת מפקח מטווח מטעם המשרד לביטחון הפנים ואזי רשאים לעבוד בתחום.

בישראל יש כמובן את המטווחים של צה"ל אבל יש גם מטווחים פרטיים ומטווחים המופעלים על ידי ארגונים ביטחוניים אזרחיים. במטווחים אלו מוכשרים יורים מטעם חברות שמירה, שוטרים ואפילו חיילים וכמובן אזרחים המבקשים להוציא או לחדש רישיון נשק. חלק אחר מגיע למטווחים לצורך שאיבת הנאה מהירי. ככלל, תרבות הירי החובבני או ספורט הירי אינו מפותח עדיין כפי שקורה בארצות הברית אבל התחום הולך וקונה לו מקום גם בישראל. בין אם מדובר במטווח של מטרות קרטון ובין אם מדובר במטווח של צחות חרס, בין אם מדובר במטווח פתוח ובין אם מקורה, נדרש במקום מפקח מטווח, שיהיה אחראי על ניהול המקום והשמירה על הבטיחות.

לאט וברצינות

מפקח מטווח הוא תפקיד הדורש אחריות רבה. ולצורך כך יש להבין לא רק את הכללים והחוקים אלא נדרש גם ליישם אותם ומתוך ההבנה שאתה נדרש לעבוד עם אנשים שונים, שאינם מגיעים דווקא ממסגרת אחידה ומסודרת, חלק גדול הוא נושא ההקשבה, השירותיות והיכולת להשליט מרות וכללים על המתאמנים.  לצורך כך למפקח יש סמכויות מטעם החוק אבל סמכות לא תמיד ניתנת אלא צריך לקחת אותה ולכן חלק מן הקורס הוא לימוד שיטות של טקטיקות אימון לצד חניכה וחינוך. 

קורס מפקחי מטווח אינו ארוך. לרוב כ-80 שעות לימוד, הכוללים גם את השעות בפועל במטווח עצמו. אולם חובה לבדוק כי הקורס מקיף את כל החומר הנדרש וכי הוא מועבר על ידי אנשי מקצוע בכירים.  חשוב לזכור, מפקח מטווח הוא תפקיד לא רק מעניין אלא בעל אחריות כבדה. המתאמנים, המאמנים וכל מי ששוהה במטווח חשוף לטעויות קריטיות שעינו למנוע מבעוד מועד.  לכן על קורס מפקחי מטווח להיות ברמה גבוהה ובהיקף מתאים וכן להיערך במכללה או מוסד לימודים עתיר ניסיון המתמחה בתחום, המתהדר במרצים ומדריכים מהשורה הראשונה. לא זה המקום לעגל פינות.

מומחי האתר שלנו, יכולים לסייע לך במציאת קורס מפקחי מטווח המתאים במיוחד עבורך, כזה שיקנה לך ידע וכישורים נרחבים, ברמה הגבוהה ביותר אך גם כזה שיותאם לצרכים, הדרישות והתנאים הנוחים ביותר עבורך.

גיל פנקו
גיל פנקו

אנו מתמקדים בפיתוח תכניות לימוד מקיפות ומעודכנות, המועברות על ידי מורים מנוסים ומומחים בתחומם. הלימודים במרכז שלנו מתאפיינים בשילוב של תיאוריה ופרקטיקה, כדי להבטיח שהסטודנטים יקבלו את הכלים הנדרשים להצלחה בשוק העבודה.

אהבתם? שתפו את המאמר!
073-3753289
רוצים ייעוץ והכוונה ללימודים ללא עלות? השאירו פרטים