מה הקשר? הכל על אנלוגיות בבחינה הפסיכומטרית

תוכן עניינים

הפסיכומטרי הוא מבחן מכריע ובעל משמעותית אדירה בקביעת הקבלה לתואר ראשון. חלק אחד בבחינה שנחשב למאתגר במיוחד, הוא אנלוגיות המהוות נושא שהתלמידים כנראה לא נתקלו בו מעולם עד לאותו רגע. בהתחלה זה נראה קל, הרי בסך הכל צריך למצוא את הקשר בין המילים, את האנלוגיה, נכון? ובכן, זה מעט יותר מסובך ממה שחושבים. אך אל דאגה, את המאמר שלפניכם יצרנו במטרה לעזור גם לכם להבין טוב יותר את אחד הפרקים המשמעותיים במבחן.

 

הבנת שאלות אנלוגיות

שאלות אנלוגיות מעריכות את יכולתו של מועמד לזהות יחסים בין מילים וליישם אותם בהקשרים חדשים. בפרק זה מופיע זוג מילים אשר למשמעויות שלהן קשר מסוים. המטרה היא לבחור בזוג המילים בעל הקשר הדומה ביותר לדוגמה שניתנה, מבין ארבעה זוגות נוספים. למשל, הקשר בין המילים "עין" ו"ראייה" דומה לקשר בין "אף" ו"הרחה", אך פחות דומה לקשר בין "ירכיים" ו"השמנה".

כאמור, הן חלק מהותי בבחינה הפסיכומטרית שכן הן מעריכות מיומנויות חשיבה, לוגיקה ויכולות פתרון בעיות. הצלחה בשאלות אנלוגיה מדגימה את יכולתו של המועמד לחשיבה ביקורתית ויצירת הקשרים, שהם מיומנויות יקרות ערך בדיסציפלינות אקדמיות שונות. בנוסף, שאלות אנלוגיות מעריכות גם את הידע והשליטה של המועמד על אוצר המילים בשפה, מה שהופך אותן לכלי איכותי ומדויק בהערכת ידע השפה של המועמדים.

אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם שאלות אנלוגיות

  • זיהוי הקשר – יש לנתח בקפידה את המילים הנתונות בשאלה ולקבוע את הקשר הבסיסי ביניהן. הדרך הטובה ביותר להתחיל היא לזהות תבניות כמו מילים נרדפות, סיבה ותוצאה, חצי ושלם ועוד.
  • החלת הקשר – לאחר זיהוי הקשר, כעת יש להחיל אותו על זוגות המילים הנתונות בתשובות לשאלה. המטרה היא לחפש את האפשרות שמציגה מערכת יחסים דומה בין שתי המילים. ניתן להתחיל בלשלול תשובות עד להבנת התשובה הנכונה והמדויקת ביותר.
  • אוצר מילים – לא בכדי מומלץ לקרוא ספרים טרם ניגשים לבחינה. על ידי כך, ניתן להרחיב את אוצר המילים. שלבו גם עיתונים וחומרי קריאה אחרים ברמות כתיבה שונות. היכרות עם מגוון רחב של מילים ומשמעויותיהן תשפר את היכולת לזהות הקשרים בצורה מדויקת.
  • תרגול, תרגול ושוב תרגול – הטיפ החשוב ביותר הוא כמובן תרגול וכמה שיותר ממנו! ככל שתפתרו יותר שאלות אנלוגיות וברמה של המבחן הפסיכומטרי עצמו, כך תגיעו מוכנים יותר לבחינה עצמה ולשאלה החדשה שאינכם מכירים ושעדיין לא נתקלתם בה, גם כאשר פתרתם מבחנים קודמים.

 

זה לא שנתקלתם בשאלות הללו מעולם – לא אומר שלא תוכלו לפתור אותן!

רבים נוהגים לחשוב שזה שהם סיימו את בית הספר, מעיד על כך שלעולם לא יצליחו ללמוד חומר חדש לחלוטין מאפס. שאלות אנלוגיות בבחינה הפסיכומטרית הן משהו שסביר שלא נתקלתם בו מעולם וגם אם אתם זוכרים שקיבלתם 90 בבגרות בלשון, סמכו עלינו כשאנחנו אומרים שזה שונה מאוד. אך אל תתנו לזה להדאיג אתכם, על ידי מעבר על הטיפים המפורטים לעיל, תוכלו גם אתם לגלות שאתם יכולים ובגדול!

גיל פנקו
גיל פנקו

אנו מתמקדים בפיתוח תכניות לימוד מקיפות ומעודכנות, המועברות על ידי מורים מנוסים ומומחים בתחומם. הלימודים במרכז שלנו מתאפיינים בשילוב של תיאוריה ופרקטיקה, כדי להבטיח שהסטודנטים יקבלו את הכלים הנדרשים להצלחה בשוק העבודה.

אהבתם? שתפו את המאמר!
073-3753289
רוצים ייעוץ והכוונה ללימודים ללא עלות? השאירו פרטים